Logo biuletynu informacji publicznej

Nadrabiamy zaległości

2017-01-04

Najwyższa Izba Kontroli wykazała w swoim raporcie, że w poprzednich latach wystąpiło wiele nieprawidłowości przy wydatkowaniu pieniędzy przeznaczonych na inwestycje w infrastrukturę.

W latach 2011-2015 na same inwestycje kolejowe powinno zostać przeznaczonych 11 mld zł dotacji unijnych więcej. Jak twierdzi NIK, wydatkowane pieniądze „bardziej przysłużyły się spółkom kolejowym niż pasażerom”. Kontrolerzy wyliczają, że za tę kwotę można było zmodernizować ok. 1650 km linii kolejowych więcej.

Ponadto, jak wykazała kontrola, w latach 2008-2015 występowały liczne przerwy w kontynuacji wszczętych robót budowlanych, uniemożliwiające terminowe zakończenie poszczególnych zadań. Skutkiem tego do końca 2012 r. udało się zrealizować zaledwie 52% założeń pierwotnych Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012, który ogłoszono jeszcze w 2007 r.

Obecnie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa intensywnie pracuje nad rozładowaniem tej kolejki, która się wytworzyła wskutek wspomnianych nieprawidłowości. Ponadto, jak zapewnia wiceminister Jerzy Szmit, resort zrobi wszystko, by ograniczyć koszty budowy dróg w Polsce. Wkrótce rozpoczną się w Sejmie prace nad ustawą umożliwiającą samorządom udział we współfinansowaniu budownictwa drogowego na drogach krajowych. To pomoże zaoszczędzić zarówno czas, jak i środki budżetowe.

Senacka Komisja Infrastruktury przyjęła  3 stycznia 2017 r. bez poprawek projekt ustawy budżetowej na rok 2017 w częściach właściwych zakresowi swojego działania. Planuje się, że w 2017 r. do użytku zostanie oddanych niemal 300 km dróg ekspresowych. W realizacji obecnie znajduje się nieco ponad 1300 km dróg.

W nawiązaniu do informacji: PAP, Dziennika Gazety Prawnej, Expresu Bydgoskiego.

 

Ikona RSSIkonka serwisu TwitterIkonka serwisu Facebook

Link do informacji o Krajowym Zasobie Nieruchomości